فعالان گردشگری چه میزان وام کرونایی دریافت می‌کنند؟

فعالان حوزه گردشگری از راهنمایان سفر و سفره‌خانه‌های سنتی تا واحدهای بومگردی و هتلداران بنا به سطح فعالیت و رتبه صنفی، از تسهیلات از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومانی جبران خسارت دوران کرونا با تنفس ۶‌ماهه، برخوردار شده‌اند.

ثبت نام فعالان گردشگری برای دریافت تسهیلات کرونایی روی سامانه کارا از پنجشنبه (۲۹ آبان) آغاز شد؛ این تسهیلات بر اساس نوع فعالیت و مقیاس واحد صنفی و درجه و ستاره تاسیسات گردشگری از حداقل ۱۶میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان متغیر و نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد است. فعالان گردشگری برای آغاز پرداخت این وام از دوره تنفس حدود ۶ ماه برخودار شده اند.

دولت در ‌ابتدای سال ۹۹ تسهیلات ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی را برای ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده در ازای حفظ شغل اختصاص داده بود که با توجه به میزان بالای خسارت وارد شده به صنعت گردشگری در پی‌شیوع ویروس کرونا همچنین محدودیت‌های اعمال شده برای سفر که همچنان ادامه دارد و افزایش یافته است، این تسهیلات به هیچ عنوان پاسخگوی فعالان این صنعت نبود؛ بر اساس مصوبه جدید تلاش شده است سقف حمایت های جبرانی افزایش یابد.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه ویژه به صنعت گردشگری و با پیگیری‌های مستمر بر اساس گزارش های حجم خسارت های این حوزه در ۹ ماه گذشته، موفق به تصویب دستورالعمل حمایتی از این گروه در «کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و پرداخت تسهیلات جدید به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری» شد.

ولی تیموری معاون گردشگری کشور پیش تر گفته بود مذاکرات و تلاش‌های چندماهه بی‌نتیجه نماند و میزان تسهیلات بانکی به تفکیک رسته‌های شغلی حوزه‌های گردشگری و نحوه اعطای آن به تایید نهایی رسیده و ابلاغ شده است.

این تلاش ها در مهر ماه به ثمر نشست و در جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا (نهم مهر ۹۹ ) با بسته تسهیلات جدید حمایتی موافقت شد و دوازدهم مهرماه نیز به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسید، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری دستورالعمل اجرایی «پرداخت تسهیلات به فعالیت‌ها و واحدهای کسب و کارهای بیشتر آسیب‌دیده از ویروس کرونا حوزه گردشگری بر اساس شیوه بنگاه محوری» ۱۴ آبان ماه ۹۹  به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس کل بانک مرکزی برای اجرا ابلاغ کرده است.

در این دستورالعمل، مرجع بررسی و تایید درخواست‌ها و اطلاعات تخصصی متقاضیان، وزارت گردشگری تعیین شده و وزارت کار با همکاری وزارت گردشگری نسبت به طراحی فرآیند تعریف شده در این دستورالعمل، در بستر سامانه اقدام می‌کند و پرداخت تمام هزینه‌ها و بدهی‌های فعالان گردشگری (مالیات سال‌های گذشته، حق بیمه کارفرمایی، بازپرداخت اقساط بانکی، قبوض حامل‌های انرژی) تا پایان سال‌ ۹۹ به تعویق افتاده است.

وام ۲۰میلیونی کرونا برای راهنمایان گردشگری/ ۸۰ تا ۲۰۰ میلیونی برای بومگردی‌ها

بر اساس دستورالعمل تسهیلات کرونایی حوزه گردشگری، راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، شرکت‌های حمل و نقل گردشگری ۸۰ میلیون تومان و موسسات آموزش گردشگری ۶۰ میلیون تومان می توانند تسهیلات دریافت کنند.

شرکت‌های عامل تطبیق ۵۰ میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق ۱۶ میلیون تومان، اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بومگردی بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان از تسهیلات کرونایی برخوردار می شوند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، تسهیلات جبران خسارات دوران کرونا برای هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان، و هتل‌آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمان پذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین سفره‌خانه‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع‌های گردشگری و آب‌درمانی که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز فعالیت دارند، براساس نوع و درجه واحد می توانند بین ۱۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

۶ ماه تنفس برای بازپرداخت وام/ آغاز پرداخت اقساط اردیبهشت ۱۴۰۰

بانک مرکزی هم پنجم آبان‌ در دستورالعمل ابلاغی برای کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری به ۲۰ بانک، تصریح کرده بازپرداخت اقساط این تسهیلات از اول اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰ خواهد بود، این تنفس ۶ ماهه به منظور حمایت از فعالان حوزه گردشگری و اینکه با افزایش محدودیت های سفر و مشخص نبودن پایان کرونا و نبود چشم انداز روشن حداقل در ماه های آتی برای رونق گردشگری تا پایان سال، در نظر گرفته شده است.

همچنین بر اساس ماده ۴ دستورالعمل ابلاغی، آن دسته از فعالان و تاسیسات گردشگری که قبل از ابلاغ این دستورالعمل (به استناد دستورالعمل قبلی) از تسهیلات مربوط به مشاغل و رسته‌های آسیب دیده از کرونا استفاده کرده‌اند، چنانچه دوباره درخواست دریافت تسهیلات داشته باشند، پرداخت مابه‌التفاوت مبلغ درخواستی در قالب تسهیلات مطابق این دستورالعمل امکان پذیر خواهد بود.

معاون گردشگری کشور پس از اعلام رسمی آغاز ثبت نام تسهیلات کرونایی برای فعالان گردشگری در نامه‌ای به مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور از آنها خواسته است با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع حمایت و تسریع در فرایند پرداخت تسهیلات، نسبت به اطلاع‌رسانی به همه تأسیسات و فعالان گردشگری تحت پوشش، اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش ایرنا، با شیوع کرونا در ایران از اسفند٩٨ نیز برنامه‌های دولت دوازدهم با اولویت و محوریت حفاظت از جان و سلامت مردم تدوین و عملیاتی شد و بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی، «محدودیت در تردد و سفر» به عنوان یکی از مهمترین دستورات پیشگیری از شیوع و ابتلا به بیماری، در صدر همه اصول قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا قرار گرفت. این تصمیم اگر چه به کاهش خسارات جانی منجر شد، اما صنعت گردشگری را بشدت تحت تاثیر قرار داد.

علی اضغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در زمانی که هنوز موج سوم کرونا آغاز نشده بود میزان خسارت وارد شده به بخش گردشگری را تا پیش از پایان فصل سفر تابستانی،  ۱۲هزار میلیارد تومان اعلام کرد. یقینا با آغاز فصل پاییز و ایجاد محدودیت‌های بیشتر در ماه‌های اخیر، این خسارت‌ها افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا