بررسی پرونده دومین ژئوپارک ایران در دستور کار یونسکو

رییس سازمان زمین شناسی اعلام کرد: به زودی در کمیسیون بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو، پرونده دومین ژئوپارک ایران، برای ثبت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مستند زمین‌شناسی رخساره زمین با عنوان قشم، جزیره پدیده‌ها، با هدف ترویج گنجینه‌ها و پدیده‌های ژئوتوریسم ایران از طریق معرفی و شناساندن جاذبه‌های زمین‌شناختی کشور و دستیابی به اشتغال پایدار با بکارگیری فناوری‌های نوین در ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دفتر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی تولید شده است.

دکتر علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که تهیه نقشه زمین‌شناسی نیمه شرقی جزیره قشم را بر عهده داشته است؛ در چهارمین نشست خبری و آیین رونمایی از این فیلم مستند با بیان اینکه بارها گفته شده ایران بهشت زمین‌شناسان است، افزود: در همه جای ایران از جمله شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شاهد پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی هستیم که هر کدام علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

وی با اشاره به روند تهیه این فیلم، اظهار کرد: در این بررسی‌ها با سازند "آغاجاری" در قشم مواجه شدیم که به عنوان شانسی برای این جزیره در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که این سازند رخنمون بسیار وسیعی دارد و می‌توان گفت ۹۰ درصد رخنمون جزیره قشم را سازند آغاجاری تشکیل می‌دهد.

شهیدی با بیان این‌که به واسطه ماهیت جنس تشکیل‌دهنده عناصر آن تحت‌تاثیر فرسایش بادی اشکال بسیار زیبایی به وجود آمده، خاطرنشان کرد: همانطور که در مستند نیز قابل مشاهده بود، چینه‌بندی‌های متقاطع بسیار زیبایی در این سازند مشاهده می‌شود و در بسیاری از قسمت‌ها نیز تا چند ده متر می‌توان تجمع صدف‌ها را مشاهده کرد که بسیار زیبا است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که جزیره قشم از ۳ سازند تشکیل شده، افزود: میدان گازی گورزین در سازند ویشان در قسمت مرکزی جزیره قشم واقع شده که از آن گاز استخراج می‌شود و از لحاظ اقتصادی برای منطقه بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان این‌که ژئوپارک قشم اولین بار توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به یونسکو معرفی شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پرونده دومین ژئوپارک ایران تحت عنوان ژئوپارک طبس به یونسکو ارسال شده که امید است به زودی در کمیسیون بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو مورد بررسی قرار گیرد و به ثبت برسد.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، شهیدی تصریح کرد: در ایران پتانسیل معرفی پارک‌های گسترده‌ای وجود دارد که دستیابی به اهداف این بخش توجه بیشتر کارشناسان و زمین‌شناسان و متولیان این امر در حوزه‌های متولیان فرهنگی و توریسم کشور را طلب می‌کند تا این پدیده‌ها هم به جامعه ایران و هم جوامع بین‌المللی برای جذب توریست معرفی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا